~this is my world, with my friends inside~

~this is my world, with my friends inside~
dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Thursday 29 March 2012

..BERCINTA, PERLU KE?..

assalamualaikum w.b.t semua.

i'm back to this abandoned blog. bukan xsudi mengupdate, cuma xberkesempatan.
okay,hari ni saya nak cakap pasal cinta.

sebabnya?
ramai saya tengok kawan2 saya yang bercinta. bercinta sebelum kawin. sakan pulak tu. makin lama, makin ramai yang bercinta.

terlebih dahulu,suka ingin saya highlightkan di sini bahawa saya bukanlah manusia sempurna nak menegur kesalahan awak2 semua. saya juga seperti nada. sebab tu saya menegur. kerana itu tanggungjawab saya utk mengubah diri saya sendiri dan awak2 semua :)

selalunya nilah semua rasa ketika bercinta. gembira, sedih, keliru,marah.~


KALAU DAH SUKA DAN SAYANG SGT KAN, WHY NOT KORANG CUBA NIKAH KHITBAH TU?

kan senang, bebas bercinta sesuka hati.

tengok ni, sweet gitu dating berdua2 an sambil tengok matahari terbenam :)


ha,baca ni sekali.
http://www.iluvislam.com/tazkirah/remaja-a-cinta/1164.html

1. "I muda lagilah,bercinta ni nak enjoy je."
enjoy ke buat dosa? sampai bila? =.= pikirlah sendiri

2. "memang I sayang dia, I xde masalah pon kalau nak kawin awal. cuma dia xnak kawin lagi. xberani pikul tanggungjawab katanya"
dah tu bercinta berani pulak? pegang2 tgn anak dara org, keluar2 makan, tengok2 wayang berani pulok?

3.  "kawin skg? oh no, dia nak bagi I makan apa nnti?"
dah tahu lelaki tu xmampu nak support hidup awak,yg awak berani dok memperjudikan cinta awok yg patut awok bagi kt suami awok je tu kenapa?

hah? kahwin?


4. "kteorg muda lagilah, belajar lagi. nti sape nak jaga anak I?"
pandai2 la korang.dah sape suh nak bercinta sgt kan. kn dlm islam kalo nak bercinta kena kawin dulu. lagipon, xde anak yg dilahirkan ke dunia ni tanpa rezeki yg Allah dah tetapkan utk dia, ingat tu :) susah ke tak susah hidup awok nnti,awok tanggung lah. mana ada org hidup kt dunia ni tanpa ada dugaan ke atasnya.

5.  "I taknak kawin lagi, I belum ready la, tapi I takut kehilangan dia"
hilang cinta Allah kpd kita tak takut pulok? yakinlah dgn janji Allah. nescaya kita akan reda dgn apa sahaja takdir Allah kepada kita :)

6. "ala,kteorg bercinta paling jahat pon juz pegang2 tgn sikit je, lain xde. betul, x tipu"


pernah x terfikir kalau jodoh awok bukan dgn dia, dan awok dah bagi dia pegang tgn awok. x rasa berdosa ke kat bakal suami awok? haish, tak takut ke kalau tgh pgg tgn tu tetiba malaikat maut dtg cabut nyawa? nauzubillah. takutnya.


7.  "eh, sukati I lahhh.tak payah bajet baik sgt lah. bukan confirm masuk syurga pon you sibuk je naktegur2 I"
ye,memang tapi at least saya punya kurang sebab utk masuk neraka. kan?

kalau ikut pendapat peribadi saya, bercinta di zaman belum kahwin ni xperlu pon. seriously. saya pon pernah bercinta. memang manis.yelah, buat dosa mane ade yg x best. bukak aurat pon best (bagi sesetengah org je). bangga lagi tayang lutut dia time main bola. yg perempuan pulak, kembang kempis hidung orang puji badan dia cantik. padahal dia xsedar, badan dia yg cantiklah sgt tu lah yg akan jadi bahan bakar kt neraka nnti.
x takut ke kita masuk neraka?

back to the topic, tetapkanlah iman dalam hati kita. gapailah hidayah yg Allah dah bagi kt semua org islam. kita je yg xsedar. bila hati dah reda, mati demi islam pon kita sanggup. apatah lagi takat xbercinta sebelum kawin ni. yakinlah dgn ketetapan Allah. jodoh tu ada. cuma belum masanya lagi. berdoalah kita dapat jodoh yang baik. semoga Allah makbulkan.

x mati pon xde boyfriend/ girlfriend. kalau dah betul2 sayang tu sampai rasa macam kita dah tak mampu hidup tanpa dia, kita boleh sebenarnya. kita mampu. saya dah buktikannya. saya juga begitu dahulu. tapi alhamdulillah,Allah masih menyayangi saya.

fade all your tears away. la tahzan (:

serius saya cakap saya xrasa bahagia pon bila tengok kawan2 tersenyum bahagia bila call pakwe / makwe.
kesian dan sedih lagi adalah. sampai bilalah dia nak buat dosa (u.u)

orang yang baru nak berjinak2 ke alam percintaan ni lagilah. my best advice is

JANGAN MENCUBA! U'LL REGRET IT.


ingat, YAKINLAH DGN KETENTUAN ALLAH. Allah dah tentukan segala2 nya utk kita dalam hidup ni. jgn jadi zalim dgn mengubahnya.
kita datang drp syurga, dan kita sedang dalam perjalanan utk kembali ke dalamnya.
semoga bersua lagi di lain entry
wallhualam :)

"..CANTIK IALAH BUNGA YANG TERTUTUP.."

No comments:

Post a Comment